måndag 15 juni 2009

Lydnads helg

I helgen var jag med på en lydnadskurs för Susanne Lindberg (http://klicka.cybersite.se/startsida.html). Vi startade lördagen med teori och väntade på att det skulle sluta regna. Vi var 8 st och dom flesta hade aldrig tävlat men alla hade som mål att tävla. Efter god fika som var hembakade bullar av Susanne gick vi ut och tränade. Jag visade hur det kunde se ut med ett klass två program och Susanne komenterade och berättade för dom andra under tiden. Kanske skulle berätta att det var en kurs där vi använde klicker. Thia är inkörd på klicker när hon var ca 1 år men jag slutade använda den nästan direkt då jag inte visste när och hur jag skulle klicka. Har tagit upp klickandet igen för någon vecka sedan med Susanne som instruktör och det funkar faktiskt riktigt bra nu. Thia köper det fullt ut. Under lördagen var det mycket kontakt övningar och starter. Även att få in snabba läggande och ställande. Mycket godis gick åt och Thia var både mätt och trött när vi slutade för dagen.



Skönast i gruppen

På söndagen började vi direkt ute då jag skulle visa vändningar på stället och steg förflyttningar. Gruppen skulle sen efter vad dom såg säga vad jag skulle träna på. Dom såg mer än jag önskade att dom skulle se om man säger så. Så vädningar tränade vi mycket på likaså stegförflyttningar och vad man klickade för. Även ett intensiv pass hans med då man skulle få hunden att sätta sig så många gånger på en minut som möjligt och sen paus en minut och sen läggande under en minut och paus och ställande och paus. Ganska så svårt faktiskt och man fick inte glömma klicket och belöningen. En välbehövlig fika blev det sen med hembakat igen av Susanne. Tyvärr så var jag inte med efter fikat då det skulle bli moment träning. Jag skulle vidare på födelsekalas. En mycket givande helg blev det fast vi hade lite otur med vädret. Nu ser vi framemot återträffen i augusti.

Glad midsommar


5 kommentarer:

  1. Hej!
    Adonis tackar för komplemangen! :-D
    Trevligt att träffas! Vi kämpar på i hopp om att en dag i framtiden bli lika bra som ni! :-) Vi ses i augusti!

    SvaraRadera
  2. Halloj på er,
    vill önska er en härlig midsommar!!!!

    Sköt om er :)

    SvaraRadera
  3. Underbart att se/läsa att ni gör så mycket kul! Trevlig midsommar!!!

    Mvh. Sanna

    SvaraRadera
  4. Glad midsommar!

    // Jenny & Heffa

    SvaraRadera